Popular Posts

Religious

 








ပထမဆံုး ခ်င္းလူမ်ိဳးခရစ္ယာန္မ်ား
နိဒါန္း။
လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္း ႏွစ္ရာခန္႔ (1813 ခုႏွစ္)က အေမရိကန္သာသနာျပဳ ဇနီးေမာင္ႏွံမ်ားျဖစ္ၾကေသာ
အဒိုနီရမ္ဂ်ပ္ဆင္ (Adoniram Judson) ႏွင့္ အဲန္း (Ann H. Judson) တို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ေရာက္ရွိလာၾကၿပီး
ေျခာက္ႏွစ္အၾကာ (1819)ခုႏွစ္ ဇြန္လတြင္ ဦးေနာသည္ ပထမဆံုးေသာ ယံုၾကည္သူ ခရစ္ယာန္ျဖစ္လာသည္။
ထို႕ေနာက္ ႏွစ္ေပါင္း 80ေက်ာ္ ၾကာလာသည့္အခါ အေမရိကန္ႏွစ္ျခင္း ယူနီယန္မွ ခ်င္းလူမ်ိဳးမ်ားအၾကား ေစလႊတ္ျခင္းခံရေသာ သိကၡာေတာ္ရဆရာ ေအအီး ကာဆင္ (Rev.Arthur E. Carson) ႏွင့္  ေလာ္ရာဟားဒင္း ကာဆင္ (Laura Hardin Carson) တို႔ဇနီးေမာင္ႏွံသည္ 1899ခုႏွစ္ မတ္လ (15)ရက္တြင္ ခ်င္းေတာင္ေျမာက္ပိုင္းရွိ ဟားခါးျမိဳ႕သို႔ ေရာက္ရွိလာၾကသည္။

Rev. Carson သည္ မိမိႏွင့္လက္တြဲလုပ္ေဆာင္မည့္သူ ဆရာ၀န္တစ္ဦးလိုအပ္ေၾကာင္း မီရွင္ဘုတ္အဖြဲ႕သို႔ တင္ျပရာ အဖြဲ႕မွ Dr. Erik H. East ကို ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ေစလြႊတ္ခဲ့သည္။ Dr. East အလာတြင္ အင္းစိန္က်မ္းစာေက်ာင္းေအာင္ျမင္ၿပီးသူ ကရင္အမ်ိဳးသား ဆရာေရႊဇံအား ခ်င္းေတာင္သို႔ ေခၚလာရာ (21.3.1902) တြင္ ဟားခါးသို႔ ေရာက္လာၾကသည္။  သာသနာျပဳဆရာမ်ားသည္ 1900 ျပည့္ႏွစ္တြင္ Mission ေက်ာင္းကို ဟားခါးတြင္ ဖြင့္လွစ္ၿပီး၊ ဒုတိယ Mission ေက်ာင္းကို တြးတိန္တြင္ ထပ္မံဖြင့္လွစ္သည္။ တတိယ Mission ေက်ာင္းကို Forth White (သိုင္ငင္းႏွင့္ ေခၚဆၾကား)တြင္ ဖြင့္လွစ္ရန္ ဆရာေရႊဇံအား ဟားခါးမွေခၚဆ သို႕ ေစလြႊတ္ခဲ့ပါသည္။

ခရစ္ေတာ္၏ ကယ္တင္ျခင္းသတင္းေကာင္း ေခၚဆရြာသို႔ေရာက္ရွိလာျခင္း
ခ်င္းေတာင္တြင္ သာသနာျပဳဆရာမ်ားက Mission လုပ္ငန္းကို (5)ႏွစ္ ၾကာေဆာင္ရြက္ၿပီးခ်န္၊ 1904ခုႏွစ္၊ ဧၿပီၤလတြင္ ဆရာေရႊဇံသည္ ေခၚဆရြာတြင္ ေက်ာင္းစာသင္ေပးရင္း ဧ၀ံေဂလိတရားကို ၾကိဳးစားေဟာေျပာခဲ့သည္။ 10.7.1904 ခုႏွစ္တြင္ တိုက္သူၾကီး ဦး ေပါင္ဆြင္း (Pausuan) ႏွင့္ ဇနီး ေဒၚ ခမ္က်န္ (Kham Ciang)တို႔ေျပာင္းလဲလာၾကသည္။ ယင္းႏွစ္မကုန္မွ အျခားတိုက္သူၾကီး ဦး ထြမ္းဟန္ (Thuam Hang) ႏွင့္ဇနီး ေဒၚဒိန္ေခၚက်ိန္ (Dim Ko Cing) တို႕လည္း ထပ္မံေျပာင္းလဲလာၾကသည္။ သို႔ႏွင့္ Dr. East က အဆိုပါစံုတြဲကို (11.5.1905) ခုႏွစ္တြင္ ေရႏွစ္ျခင္းမဂၤလာေပးခဲ့သည္။
ထို႔ေနာက္ (17.2.1906) ခုႏွစ္တြင္ ခ်င္းေတာ္တစ္ခုလံုး၏ ပထမဆံုး ႏွစ္ခ်င္းခရစ္ယာန္အသင္းေတာ္ကို ေခၚဆရြာတြင္ စတင္တည္ေထာင္ခဲ့သည္။ ထို႕အတူ ဆရာေရႊဇံအား သင္းအုပ္ဆရာအျဖစ္၄င္း၊
ဦးေပါင္ဆြမ္္းႏွင့္ ဦးထြမ္းဟန္တို႔အား သင္းေထာက္မ်ားအျဖစ္၄င္း ခန္႔အပ္ဖြဲ႕စည္းခဲ့သည္။
ပထမဆံုးပြဲေတာ္ မဂၤလာကို (18.2.1906) ေန႔တြင္ Dr.East လက္မွ ခံယူခဲ့ၾကသည္။
ကနဦးယံုၾကည္သူမ်ား၏ ဘုရားရွိခိုးေက်ာင္းမွာ ၀ါးခင္း၊ ၀ါးကာ၊ သစ္ကယ္မိုးထားသည့္ အိမ္(တဲ) ျဖစ္ပါသည္။

ဦးေပါင္ဆြမ္း (1875-1951)
ဦးေပါင္ဆြမ္းသည္ ခ်င္းေတာင္တန္းတြင္ အဦးဆံုးေသာ ခရစ္ယာန္တစ္ဦးျဖစ္႐ံုမွ်မက အဦးဆံုးေသာ ခ်င္းသာသနာျပဳဆရာ တစ္ပါးလည္းျဖစ္သည္။ သူ႕ကို ခ်င္းျပည္နယ္၊ တီးတိန္ျမိဳ႕နယ္ရွိ ေခၚဆေက်းရြာတြင္ 1875 ခုႏွစ္၊ ေဖဖ၀ါရီလ တြင္ ေမြးဖြားခဲ့ပါသည္။ သူသည္ ဇိုမ်ိဳးႏြယ္ (တီးတိန္အေခၚ- ခ်င္း)မွ ကိုးဆက္ေျမာက္ "ငဲယ္ငူ" (Ngengu) မ်ိဳးႏြယ္စုမွ ဆင္းသက္လာသူျဖစ္သည္။ အဖ ဦ္းဒုိထန္ႏွင့္ အမိ ေဒၚ ၀ုမ္၀ုန္တို႕၏ သား (3)ဦးအနက္ အၾကီးဆံုးသားျဖစ္သည္။ ခရစ္ယာန္မျဖစ္မီ ကာလတြင္ ရပ္ရြာအုပ္ခ်ဳပ္ေရးရာတြင္ တိုက္သူၾကီးျဖစ္ခဲ့သည္။

ထိုအခ်ိန္က ဦးေပါင္ဆြမ္း၏ ဇာတိေျမျဖစ္ေသာ ဆီးယင္းနယ္တြင္ ထူးျခားေသာ ဓေလ့ထံုးစံတစ္ခုရွိခဲ့သည္။ ယင္းမွာ တစ္ရြာတည္းေန ေဆြမ်ိဳးသားခ်င္း အိမ္ေထာင္မျပဳရဟူေသာ တားျမစ္ခ်က္ တစ္ခုရွိခဲ့သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ လူပိ္်ဳတစ္ဦးသည္ ၾကင္ေဖာ္ရွာသည့္အခါ တစ္ျခားရြာ (သို႕) တစ္ျခားေဆြမ်ိဳးမ်ားအား ရွာရသည္။ တကယ္လို႔ ေဆြမ်ိဳးခ်င္းခ်စ္ၾကိဳက္လို႔ ရင္ေသြးရပါက ထိုကေလးကို ေမြးေမြးခ်င္း အရွင္လတ္လတ္ စြန္႔ပစ္ရၿပီး ထိုၾကင္သူႏွစ္ဦးလည္း ရွင္ခြဲ ခြဲၾကသည္။ ယင္းဓေလ့ကို ဇိုမ်ိဳးႏြယ္ 19ဆက္ထိ လိုက္နာက်င့္သံုးခဲ့ၾကသည္။ မ်ိဳး႐ိုးစဥ္ဆက္ (20) ဆက္ေျမာက္ေသာ ေမာင္ေပါင္ဆြမ္းသည္ မိမိႏွင့္ ေဆြမ်ိဳး (5)ဆက္သာ ျခားေသာ တစ္ရြာတည္းေန မခမ္က်န္ႏွင့္ လူငယ္တို႔ သဘာ၀ ရည္ငံခဲ့ၾကသည္။ ထိုအခါ ဓေလ့ထံုးတမ္းကို လြန္ဆန္ၿပီး ထိမ္းျမားလက္ထပ္ေပးရဲသည့္ ႐ိုးရာယစ္ပေရာဟိတ္တစ္ပါးမွ်မရွိပါ။ ေမာင္ေပါင္ဆြမ္းသည္ ထိမ္းျမားလက္ထပ္ရန္ လိုအပ္သည္မ်ားကို ကိုယ္တိုင္ ထံုးစံအတိုင္းျပဳလုပ္ၿပီး၊ မိမိၾကင္သူ မခမ္က်န္ကို (1.10.1900) ျပည့္ႏွစ္တြင္ မိမိအိမ္သို႔ ေခၚေဆာင္ၿပီး ဇနီးမယားအျဖစ္ ေပါင္းသင္းခဲ့ေလသည္။
သို႕ႏွင့္ သားဦး ေမာင္လ်န္ဇမ္ ဖြားျမင္လာေသာအခါ စီးယင္းမ်ိဳးႏြယ္တစ္စုလံုး၊ တစ္နယ္လံုးက သူတို႕၏ သားကို စြန္႔ပစ္ရန္ အမိန္႔ေပး ခ်မွတ္ခဲ့ၾကသည္။ သို႔ေသာ္ ၄င္းတို႔ဇနီးေမာင္ႏွံမွာ ေနာက္မဆုတ္ပဲ တီးတိန္ျမိဳ႕နယ္ရွိ (ထိုစဥ္ အဂၤလိပ္ ကိုလိုနီ နယ္ခဲ်႕အစိုးရ) နယ္ပိုင္ ၀န္ေထာက္ျဖစ္ေသာ "၀ပ္မင္း" ႏွင့္ ဖလမ္းျမိဳ႕ရွိ အေရးပိုင္မင္း  Fowler တို႔ထံ တိုင္ၾကား ေလွ်ာက္ထားရာ ေအာင္ျမင္သျဖင့္ ၄င္းတို႔ဇနီးေမာင္ႏွံတို႔ လက္ထပ္ခဲ့သည့္ (1.10.1900)ေန႔မွစၿပီး အစိုးရအမိန္႔ျဖင့္ စီးယင္းမ်ိဳးႏြယ္စု တစ္နယ္လံုးတြင္  ေဆြမ်ိဳးသားအခ်င္းခ်င္း အိမ္ေထာင္ျပဳျခင္း (Phung Khawm) စတင္ေပၚေပါက္ခဲ့သည္။ သို႔ျဖစ္ရာ ဦးေပါင္ဆြမ္းသည္ လူမႈေရး အေမွာင္နယ္ေျမမွ အလင္းသို႔ ေျပာင္းလဲေစေသာ လူမႈေတာ္လွန္ေရးေခါင္းေဆာင္တစ္ဦး ျဖစ္လာသည္။

ဦးထြမ္းဟန္ (1870-1950)
ဦးထြမ္းဟန္သည္ ငဲလ္သူ မ်ိဳးဆက္၊ ထပ္လမ္ႏြယ္ ဦးေဟာင္ေဆြာင္းႏွင့္ ေဒၚ ေဟာက္ကိ်န္ တို႔၏ သားၾကီးျဖစ္ၿပီး၊ 1870 ခုႏွစ္တြင္ တီးတိန္ျမိဳ႕နယ္၊ ေခၚဆရြာတြင္ ေမြးဖြားခဲ့သည္။ သားၾကီးျဖစ္သည္ႏွင့္အညီ မိသားစုေရး၊ ရပ္ေရးရြာေရးတြင္စီမံခန္႔ခြဲသူ ေခါင္းေဆာင္(တိုက္သူၾကီး) ျဖစ္ခဲ့သည္။

ထိုစဥ္က စီးယင္းနယ္၏ ယံုၾကည္ကိုးကြယ္မႈမွာ နတ္ကိုးကြယ္မႈျဖစ္သည္။ နာမက်န္းျဖစ္ေသာအခါ နတ္ဆိုးေႏွာက္ယွက္မႈဟုယူဆၿပီး နတ္ဆိုးမ်ားအား ပူေဇာ္ပသရသည္။ အိမ္ေစာင့္နတ္၊ ေတာေစာင့္နတ္ မ်ားစြာ ရွိသည္ဟု ယံုၾကည္ၾကရသည္။ နာမက်န္းျဖစ္ၿပီဆိုလွ်င္ ၾကက္၊ ၀တ္၊ ဆိတ္တို႔မွစၿပီး တိရစာၦန္ၾကီးမ်ားျဖစ္ေသာ ကြၽဲ၊ ႏြား၊ ႏြားေနာက္မ်ားကို ပူေဇာ္ပသရသည္။ က်န္းမာျခင္း  မရေသးလွ်င္ နတ္မ်ား မေက်နပ္ေသး ဟုဆိုကာအေကာင္ေရ တိုးတိုးျမွင့္ၿပီး ပူေဇာ္ပသႏိုင္ရန္ ၾကိဳးစားၾကရသည္။ လဒ္ေကာင္းရန္အတြက္လည္း ထိုနယ္းျဖင့္ လုပ္ရေသးသည္။

ခရစ္ယာန္ျဖစ္လာျခင္း။
ေခၚဆရြာတြင္ ေက်ာင္းဆရာ လုပ္ရင္း သာသနာျပဳတာ၀န္ကို ထမ္းေဆာင္ရန္ ဆရာေရႊဇံေရာက္ရွိလာသည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ ဦးထြန္းဟန္၏သား ေမာင္ေဆြာင္းေခၚကန္ နာမက်န္းျဖစ္ရာ နည္းအမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ကုေသာ္လည္း မက်န္းမာႏိုင္။ ႐ိုးရာယစ္ပေရာဟိတ္ဆရာမ်ားက ႏြားေနာက္တစ္ေကာင္ျဖင့္ နတ္ပူေဇာ္ရမည္ဟုဆိုၾကရာ Pu Thuam Hang မွာ ႏြားေနာက္တစ္ေကာင္မွ်မရွိပါ။ သို႔ႏွင့္ က်စ္ထားေသာ သားေရၾကိဳးေျခာက္တစ္ေခြကို ႏြားေနာက္ခ်ည္ရန္ဟု ဆိုၿပီး အိမ္မ်က္ႏွာစာရွိ သစ္သားေရေလွာင္ကန္တြင္ စိမ္ထားလိုက္သည္။ ထိုစဥ္ ဆရာေရႊဇံသည္ ဦးထြမ္းဟန္အိမ္ေရွ႕သိို႔ေရာက္လာၿပီး အက်ိဳးအေၾကင္းကိုေမးရာ နတ္ဆိုးတို႔အား လွည့္ျဖားသည့္အေနျဖင့္ ထိုသို႕လုပ္ေၾကာင္း ဆရာေရွႊဇံအားရွင္းျပရာမွ ဆရာေ႐ြႊဇံက "မစိုးရိမ္ႏွင့္၊ ဘုရားသခင္ထံ ကြၽႏ္ုပ္ဆုေတာင္းေပးလွ်င္ က်မ္းမာျခင္းရမည္" ဟုဆိုၿပီး ဆုေတာင္းေပးရာ ဦးေပါင္ဆြမ္း၏သား ေမာင္ေဆြာင္းခိုကမ္း ျပန္လည္က်မ္းမာလာသည္။ ထိုအခ်ိန္မွစၿပီး ဦးထြမ္းဟန္တို႔ ဇနီးေမာင္ႏွံသည္ က်မ္းမာျခင္းကို ေပးပိုင္စြမ္းရွိေသာ ထာ၀ရဘုရားသခင္ကို ယံုၾကည္လာၾကၿပီး ခရစ္ယာန္ဘာသာ၀င္မ်ားျဖစ္လာၾကသည္။

ကနဦး ယံုၾကည္သူမ်ား ၾကံဳေတြ႕ခဲ့ရေသာ အခက္အခဲမ်ား။
Pu Pau Suan သည္ ေဆြမ်ိဳးသားခ်င္း စံုဖက္မႈကို စတင္ခဲ့သူျဖစ္ျခင္း၊ ခရစ္ယာန္ဘာသာ၀င္ျဖစ္ျခင္းအေၾကာင္းမ်ားေၾကာင့္ ေဆြမ်ိဳးအတိုင္း၀ိုင္းမ်ား၏ အမုန္းကိုခံရပါသည္။ Pu Thuam Hang သည္လည္း ခရစ္ယာန္ဘာသာသို႔ ၀င္ေသာေၾကာင့္ လူမုန္းခံရသည္။ အျခားယံုၾကည္သူမ်ားသည္လည္း ထိုနည္းတူ ျဖစ္သည္။ ထိုစဥ္က ခရစ္ယာန္ဘာသာ၀င္မ်ားအား နူနာသည္မ်ားကဲ့သို႔ သေဘာထားၿပီး၊ ရြံရွာ၊ ပစ္ပယ္ျခင္းခံရသည့္အျပင္ တရြာတည္းတြင္ပင္ လုပ္ကိုင္စားေသာက္ရန္ပင္ မလိုလားၾကေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ရြာျပင္ပသို႔ ႏွင္ထုတ္ျခင္းခံၾကရသည္။
ထိုအခ်ိန္က နတ္ကိုးကြယ္သူမ်ားက နတ္ပူေဇာ္ပသလုပ္ခ်ိန္မ်ားတြင္ စည္းျခားထားေသာေနရာသို႔ ခရစ္ယာန္မ်ားႏွင့္ ခရစ္ယာန္မ်ား၏ တိရစာၦန္မ်ားနယ္ေက်ာ္ ေရာက္လာပါက နတ္ပူေဇာ္ရာတြင္ ကုန္က်ေသာ ေငြေၾကးအသျပာအားလံုးကို ေပးေလ်ာ္ရသည္။ ခရစ္ယာန္မ်ားအားလံုး ေသေပ်ာက္ၾကရန္ က်ိန္ဆဲျခင္းခံရသည္။ ခရစ္ယာန္မ်ား၏ ေကာက္ပဲသီးႏွံ၊ ယာေတာမ်ားကို ဖ်က္ဆီၤးပစ္ၾကသည္။  9.3.1925 ေန႔တြင္ Pu Pau Suan ၏ အိမ္ မီး႐ိႈ႕ခံရကာ ျပာက်သြားသည္။ 1927 ခုႏွစ္တြင္ Pu Thuam Hang အိမ္ကိုလည္း မီးထပ္မံ ႐ိႈ႕ၾကျပန္ရာ ျပာက်သြားခဲ့ရသည္။
ထိုကဲ့သို႔ တုိက္ခိုက္ခံရမႈၾကားမွ ကနဦးခရစ္ယာန္မ်ားသည္ ေနာက္မဆုတ္ပဲ ၾကံ့ၾကံ့ခိုင္ကာတည္ခဲ့ၾကသျဖင့္၊ ခ်င္းေတာင္တြင္ ခရစ္ယာန္မ်ား ဆက္လက္တည္ရွိခဲ့ၿပီး၊ ယေန႔တိုင္ေအာင္ၾကီးထြားရ်င္သန္လာရပါသည္။
ထို႔ေနာက္ Pu Pau Suan သည္ ေနအိမ္အသစ္ေဆာက္လုပ္ၿပီး ေနထိုင္ခဲ့ေသာ ေနအိမ္အား သူ၏သားငယ္ ၀ုန္ဇလ်န္က ဖခင္ၾကီး၏ ခရစ္ယာန္ ႏွစ္ (100)ျပည့္ အထိမ္းအမွတ္အျဖစ္ Zomi Baptist Convention သို႔ လွဴဒါန္းလိုက္ရာ၊ အဆိုပါအိမ္ကို ဖ်က္ၿပီး ခ်င္းျပည္နယ္၊ ဖလမ္းၿမိဳ႕ရွိ၊ ZBC ၀င္းထဲတြင္ ပံုစံငယ္ျဖင့္ေဆာက္လုပ္ျပသထားေၾကာင္း သိရသည္။

Pu Pau Suan ၏ အမႈေတာ္ေဆာင္ျခင္း
Pu Pau Suan သည္ 1-6-1907 မွ 31-8-1907 ထိ ဧ၀ံေဂလိ ဆရာျဖစ္သင္တန္း တက္ေရာက္ေအာင္ျမင္ၿပီး၊
1-9-1907 မွစၿပီး ဧ၀ံေဂလိတရားကို စေဟာခဲ့သည္။ 1911 ထန္ႏြဲ တြင္ အခ်ိန္ျပည့္အမႈေတာ္ေဆာင္အျဖစ္ ခန္႔အပ္ျခင္းခံရသည္။ 1917 တြင္ ဆရာေရႊဇံသည္ ျပည္မသို႔ျပန္သြားသျဖင့္ ေခၚဆအသင္းေတာ္ကို Pu Thuam Hang ႏွင့္အတူ တာ၀န္ယူရပါသည္။ Pu Pau Suan သည္ မ်က္စိအားနဲျခင္းေၾကာင့္ 1928 တြင္ အနားယူသည္။ ထိုအခါ  Tedim Mission Board က အင္းစိန္က်မ္းစာေက်ာင္းဆင္း B.Th  ဘြဲ႕ရ ဆရာ လ်န္း ဇမ္း (Pu Pau Suan ၏ သား) အား အစားထိုးခန္႔အပ္လိုက္သည္။ Pu Pau Suanသည္ 3.3.1951ေန႔ အသက္ (73)အရြယ္ တြင္ ေခၚေတာ္မူျခင္းကို ခံရသည္။
Pu Pau Suan ဘုရားလူ၊ အဦးသီးေသာအသီး၊ လူမႈေတာ္လွန္ေရးစတင္သူ၊ ေရွ႕ေဆာင္လမ္းျပသူ (ထန္ႏြဲရြာ)၊ တီထြင္ၾကံဆသူ စသည္ျဖင့္ လူသိမ်ားခဲ့သည္။ သူ၏ေျမး Kenneth Htang Suangzanang သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ သတၱမေန႔ ဥပုသ္အသင္း (Seven Day Adventist) အသင္းေတာ္၏ ေခါင္းေဆာင္ၾကီး တစ္ပါးအျဖစ္ အမႈေတာ္တြင္ လက္ရွိပါ၀င္ေနဆဲ ဟုသိရသည္။

Pu Thuan Hang ၏ အမႈေတာ္ေဆာင္ျခင္း
Pu Thuam Hang သည္ 1911 ခုႏွစ္တြင္ ေထးဇန္ ရြာသို႔ ဧ၀ံေဂလိဆရာအျဖစ္ ေစလႊတ္ျခင္းခံရပါသည္။ သို႔ေသာ္ 1915တြင္ ေထးဇန္ရြာသူၾကီးက တီးတိန္သန္ေထာက္႐ံုးသို႔ တိုင္ၾကားသျဖင့္ ေထးဇန္ရြာတြင္ အမႈေတာ္မေဆာင္ေတာ့ဘဲ စီးယင္းနယ္၊ စုသဲနယ္၊ ဂြန္ဂါလ္းနယ္မ်ားသို႕ ဧ၀ံေဂလိေဟာေျပာခဲ့သည္။ အခ်ိဳ႕ရြာမ်ားတြင္ မႏွစ္သက္ၾကသျဖင့္ တဲခိုခြင့္ မျပဳၾကေပ။ Pu Thuam Hangသည္ ဧ၀ံေဂလိတရားေဟာရာတြင္ ျမင္းစီးၿပီး သြားေလ့ရွိရာ သူသံုးေသာ ပထမျမင္းမွာ က်ားကိုက္ၿပီး ေသဆံုးရ၏။ ဒုတိယျမင္းမွာလည္း မုဆိုးမ်ားက က်ားထင္ၿပီး ပစ္သတ္ခဲ့ၾကျပန္သည္။ (မွတ္ခ်က္- ခ်င္းေတာင္တြင္ လူလူခ်င္းေတာင္မွ ေတာ႐ိုင္းတိရစာၦန္မွတ္ၿပီး ပစ္သတ္မိတဲ့အမႈမ်ိဳးရွိသည္) တတိယျမင္းမွာလည္း ခိုးရာပါျမင္း ၀ယ္မိၿပီး ပိုင္ရွင္ျပန္သိန္းသြားသည္။ စတၱဳတၳျမင္းမွာမူ ဒုတိယ ကမာၻစစ္အတြင္း ေပ်ာက္ဆံုးသြားရာ ဂ်ပန္တပ္သားမ်ား၏ လက္ခ်က္ဟု ထင္ရသည္။

1917 ခုႏွစ္ ဆရာေ႐ႊဇံ ျပည္မသို႔ ျပန္သြားသျဖင့္ Pu Thuam Hang သည္ Pu Pau Suan ႏွင့္အတူ  ေခဓဆ ႏွစ္ျခင္းအသင္းေတာ္အား တာ၀န္ယူရသည္။ တဖန္ 1925 ခုႏွစ္ ဟားခါးအစည္းအေ၀းၾကီးမွ Pu Thuam Hang ကို သိကၡာေတာ္ရဆရာအျဖစ္ ဘိသိတ္ေပးရာ၊ ထိုအခ်ိန္မွစၿပီး Rev. Thuam Hang သည္ ေခၚဆႏွစ္ျခင္းအသင္းေတာ္၏ အခ်ိန္ျပည့္ သင္းအုပ္ဆရာျဖစ္လာပါသည္။
1936 ခုႏွစ္တြင္ သိကၡာေတာ္ရဆရာ ဆရာ Thuam Hang ကို အျငိမ္းစားေပးခဲ့ေသာ္လည္း၊ ေခၚဆအသင္းေတာ္တြင္ သင္းအုပ္ဆရာမရွိသျဖင့္ သင္းအုပ္တာသန္ကို ဆက္လက္ယူခဲ့ရာ (7-7-1950)ခုႏွစ္ ေခၚေတာ္မူျခင္းခံရသည့္တိုင္ အမႈေတာ္ျမတ္ကို ထမ္းေဆာင္ခဲ့ရသည္။
Rev. Thuam Hang အသက္ရွငထင္ရွားစဥ္က အၾကိဳက္ႏွစ္သက္ဆံုးက်မ္းပိုက္မွာ ဆာလံ-46း1 ျဖစ္ပါသည္။
မ်ိဳးဆက္သစ္ျဖစ္ေသာ Rev. Thauam Hang ၏ သား Rev. Mang Khaw Pau သည္ ေခၚဆ ႏွစ္ျခင္းအသင္းတြင္ သင္းအုပ္ဆရာအျဖစ္၄င္း၊ ZBC အေထြေထြအတြင္းေရးမွဴးအျဖစ္၄င္း၊ ဘုရားသခင္၏ အေစေတာ္ကို ခံခဲ့ပါသည္။

စာေရးသူ-
လ်ာ (စီးယင္း)
မွီၿငိမ္း-
1) စီးယင္းနယ္ႏွစ္ျခင္းခရစ္ယာန္အဖြဲ႕သမိုင္း (2010)
2) ဗိုလ္ၾကီး ေကေအ ခုပ္ဇထန္း (1973) ၏ ဇို (ခ်င္း)အမ်ိဳးႏြယ္ဆက္ စာအုပ္
3) ေခၚဆရြာအ၀င္ရွိ ေဒၚခမ္ေၾကာင္၏ ေက်ာက္စာ
4) ကိုယ္ပိုင္မွတ္စု

သတင္းေကာင္းတမန္ မဂၢဇင္း အတြဲ- (2)၊ အမွတ္ (1)၊ ဇန္န၀ါရီလ-ေဖဖ၀ါရီလ၊ 2011 ခုႏွစ္ မွ
ထုတ္ေ၀ေသာ"ျမန္မာ့သမိုင္းထဲက အမႈေတာ္ေဆာင္" ကို ျပန္လည္ ေဖာ္ျပပါသည္။
http://streamoflife99.com/articles.html sung pan psot teng ka la hi..









Lei hupna pan Pasian’ thupitzia kilang

Written by Pau Tun Thang on . Posted in Religious

Gravitation pen Universe tha pi te laka khat ahi hi.Gravitation (lei hupna) pen mass(gihna) nam khat  mass pana khenkhiat theih lah ahi khollo khat hi. Dawhkan(table) koih khawm lecin, amaute kikal ah kihuupna gravitational force om hi.Lei leh kha ten zong hih gravitational force nei uh hi.Tua force hang in ocean tuite kilawk zo hi.Leihupna hangin kha in lampi neiin leitung kimkot cih kithei hi.Ni in lei a hupna tha sikkhau tawh tehkaak  ding hi leeng computer tuat dan in silkhau golpi tak a lai ah dawt let cianga mile(tai) 8000 banga lian kuul ding hi. A theihnop dingin ni hupna tha in kahpa sik khau tai 8000 sah bawt tat zo ding cihna hi.
a121222gravity
Ahizongin hih pen sikkhau tawh kikhek mawk thei ding dante hi lo hi.Hih bang sikkhau lei leh ni kikal ah zan mah lehang nisatna hang in tui mang zel ding hi.Pasian in hihte a bawl lai in mass ah Gravitation kihelsak pah lo hi leh kilawm hi.Zo khuak tawh hici ngaihsut leeng; Pasian in a bawl lai in mass ah Gravitation koih pah lo in siik khau zan hen la ni, kha leh aksi te zawm hi zen leh! A ki pei ciang un bang thu hong piang diam maw? Khatvei nih vei bek a ki pei sung nangawn un ki paaikaan mang khin ding uh hi.I omna galaxy a aksi khempeuh leh Galaxy danga aksi million 1000 val kiim te sik khau tawh kizom hi mawk leh nawngkai peuh mah ding hi.Galaxy  khat leh khat kihup tuahna tha zang ziau hi.Hih ki hup tuahna pan in Pasian ngaihsut siamzia kilang mah mah hi.
Gravitation pen a lamdang ki hup tuahna mhingte khek theih loh ahi hi.Hih gravitation pan in kidal theih zong om tuan lo hi.Ni sat ciangin nisa lak pana kidal nangin singlim nuai beel thei hi teh.Ahizongin Gravitation pan in na kidal thei tuan kei ding hi. Mihing ten Gravitation ut bang dana i bawl phatkik theihloh pen a lungdamhuai thu khat hi.Ki do lai tak gam khat in a galte gamah gravitation tawm sak thei mawk leh thu baih hetlo ding hi.Gravitation tha zero(0) ah kia niamsak thei mawk leh tua gam huih lakah kikhaito vat zawzen ding hi.
Aihkeh a zah nga(5) khawngin khangsak mawk le uh; kalsuan khia theilo zen in singbul bangin kip ding uh hi. Gravitation in Pasian vangliatna hong thei siamsak hi. Pasian’ bawlsa nate i ngaihsut ciang Pasian vangliatna ki ngaihsun thei sem sem hi.Thupi zen si cih loh ngal gen ding tam lo mai hi.Science lam pan ngaihsun leeng Gravity pen scientist minthang Sir Isaac Newton muh khiat ahi hi.Ahizongin tua ma muh khiat ma pekin Pasian in na khempeuh na lem dim diam khin hi.Pasian in a thupi na mipil scientist te tungtawn in hong kilangsak hi zaw hi.
Pau Tun Thang












Vantung gam om takpi hi (Heaven Is Real)

Written by Zam Sian Suum on . Posted in Religious

Asiding a kithawi asibup mi honkhat hong nuntak kik ciangun amau tuahkhak akitel zolo thupiang (maangmuhna) pawlkhat genkik thei uh hi. Tuate lakah tutunga khuaktawh kisai akan/abawl siavuan (neurosurgeon) khatin ama phuutkhak pawlkhat pulaak khia hi.

Hih khuaklam siavuan pa pen Dr. Eben Alexander hi-in khuaklam siavuan nu leh pa te sungpan a khangkhia mikhat ahihna dungzui-in hih cibang thupiang khawng nidangin um ngeilo hi. Amah pen tulai tak US gama a121014drebensang minthang mahmah Harvard Medical School ah sangsia sem in Lynchburg General Hospital ahzong khuaklam siavuan semngei hi. Christian khat ahih hangin apuatham bekmah tawh um in Pasian in aki ciangtan theilo itna tawh hong it hi aci mite bang hehpih huai sa mahmah ngei hi.

Hibangteng kawmkal ah 2008 kum khawkhal hunsungin ama nasepna zatopi Lynchburg ah khuaphawk lo-in lumcip hi. E. coli bacteria lungno te in akhuaksung ah lut in akhuak neeksak ahih manin ni 7 sungbang khuaphawk lo hi. Apumpi’n bangmah phawklo bektham lo-in akhuak in nasem vetlo hi. Tua zatopi sunga khuaklam siavuan te in zong acih nading uh thei nawnlo in bawl laiding maw, bangcih ding ci-in lungka in aom laitak un zingsang khat amit hong kihongin khuaphawk kik mawk hi.

Akhuaphawk kik ciangin agei a siavuante kiangah ka khuaphawk lohsung in katun ngeilohna munkhat kava tung hi acihleh siavuante’n lamdang sa mahmah uh hi. Banghang hiam cihleh sihbupna pan a thokik mi pawlkhat in zong tuabang dan in maangmuhna neithei zel uh hi. Tuate pen khuaklam siavuante’n khuak sihui paidan manlo, khuak kisia hi cihsan lel uh hi.

Ahih hangin hih Dr. Eben Alexander a pen alamdan diak na-ah akhuaphawk lohsung in akhuak in na sem vetlo ci hi. Leitung pilna tawh a etciang un khuak in na semkei leh maangmuh theih nading piang thei peuhmah lo hi.
October 23 ni ciang akihawm khia ding laibu maitang
a121014heaven
Dr. Eben Alexander in amaang muhna tawh kisai hi bangin gen hi:

“Meii lum kang pheuphao sungah ka tuang a vanduum dildial lakah ka lengto vingveng hi. Meii lumte tung pekpek asang mahmah mun katun ciangin ate deldel apaak selsal honlom tang vankuul dim in leng zialzial uh a, alenna nungnung vuah meikhu, tuikhu bangkhat in nungzuih deudeu kamu hi. Tuate pen vasa ciding maw, vantung mi ciding maw theizo keng, banghang hiam cihleh leitungah kamuh ngei nate tawh alum alet in kilamdang hi. Alim ameel te uh lamdang zaw, sangzaw peklai hi.

Tua bangin alenkawm un phatna late kipak takin sa-in lum damdam thawn vuavua hi. Hih khanei mite lungdam kipak mahmah uh ahih manun phatna late sa a gamlum uh hiding hi. Azenzen in phatna la sa-in kipak kei le-uh alungkim zolo ding phial in ka ngahsun hi,” ci-in pulaak hi.

Tua banah, “Hih kakhual zinna ah numei khat kagei ah hong om hi. Tuanu in itna mit tawh hong en a, tua itna pen nupa itna dan ahikei a, leitung a itna namkim kigawm khawm sang lianzaw lai hi. Tuakhit ciangin kammal kizangh lo aw tawh hong hopih a, keizong katel pah hi. Leitung pau in akhiatna akhia ding hileng hibang hiding hi,
Nangpen hong ki-it tawntung hi, nalau ding bangmah omlo hi, nasep khialhding bangmah omlo hi cihbang a khiatding hi inteh. Tuakhit teh kammal zanghlo mah in thu honggen a na tampi honglak ding hi-ung. Ahih hangin atawpna ah nangpen ciahkik ding hiteh hong ci hi,” ci-in genkik hi.

Tuateng khit ciangin khuamial bikbek lakah kipai pih a, tua khuamial lakah zong khuavaak bem veelval khatin lamlak in tonpih ci hi. Hih amaang muhna sungah leitung leh vantung (universe) pen itna tawh akidim, khat leh khat kizopna anei diimdiam ciat akikhen khia theiding bangmah omlo zah dongin mukhia hi. Dr. Eben Alexander in amaangmuhna agenkhiat ciangin ana seppih siavuan dangte bangin up hak sa mahmah uh hi. Ahih hangin aman bel, “Sunmang dan hi peuhmah kei, ka zineih ni leh ka tate suahni zah in akician ataktak hi,” cilai hi. Mi tampi in nate kantelna/theihna (Science) pen thuman thutak muhkhiat nading lampi hi acih mahbang un tutunga amuh/atuahkhak maangmuhna pen thuman thutak hi ci-in pulaak giap hi.

Dr. Eben Alexander pen khuaklam siavuan (neurosurgeon) asepzawh kum 25 val phakhin hi. Hong tungding October 23 ni ciangin Proof of Heaven: A Neurosurgeon's Journey into the Afterlife cih thulu tawh amaangmuhna laibu in gelhkhiat sawm hi. The Daily Beast: Oct 8, 2012 1:00 AM EDT

Amanglai tawh asimnuam te'n hih link ah nahawh le uh teh: http://www.thedailybeast.com/newsweek/2012/10/07/proof-of-heaven-a-doctor-s-experience-with-the-afterlife.html

No comments:

Post a Comment